Kanga

Ez egy rendhagyó review lesz, mivel a gyártói és egyéb adatok hiányozni fognak. Már évek óta szemezek többek között több afrikai nép kultúrájával, szokásaival, és ezen belül különösen a hordozási szokásaikkal. Még gondolatban sem volt sehol Benji, amikor elkezdtem nézegetni és agyalni a kanga működésén, mitől marad ott a gyerek, kényelmes-e neki, nem nehéz-e... A szokásos kérdések foglalkoztattak engem is. De mivel nem volt aktuális a kérdés, így időről időre csak rácsodálkoztam a dologra, majd mentem is tovább. Aztán amikor lett belevalóm, ismét előtérbe került a kangatéma, de mindig meggyőztem magam, hogy tuti nehéz, tuti ne, biztonságos, tuti kényelmetlen... Aztán egyszer csak megláttam a CseHo készletében a kangát és nem hagyott nyugodni. Főleg, hogy akadt mellé kangát ismerő és használó tanácsadó is Baloghné Pályi Gabriella személyében.

A kanga egy tradicionális afrikai hordozóeszköz, jellemzően egy min. 150x120 cm-es egyszerű, nem túl vastag, beszegett vászondarab, egy mondatos szuahéli nyelven írt idézettel. Elöl- és háton hordozásra egyaránt használják, a kangába kötött gyereket szoptatni is tudják munka vagy gyaloglás közben. Főleg magasban vagy épp a földön végzett munkákhoz kényelmes ezzel hordozni a gyerkőcöt, mert nem fogja le az ember vállát, karját. A nők ezt akár ruhaként vagy szoknyaként is használják, igazán univerzális darab. Bővebben a tradicionális hordozók blogon található egy szuper összefoglaló a kangáról, használati útmutatóval, sok-sok háttérinfóval.

A próba idején 11 hónapos, ülni, állni, mászni tudó, 10 kilós és 75 centis volt a kis puttonycsávóm. Még éppen a kangában általánosan hordozott méret, súly és kor :-) Gabi a tradicionális, bekötött lábas felkötést mutatta meg nekem. Ez az egész picitől a kb. ekkoráig használatos, nagyobbnál már kint vannak a lábak, úgy kényelmesebb gyereknek és hordozó személynek egyaránt. A felkötés elég speciális, de pofonegyszerű és gyors, nem is gondoltam volna. Annak ellenére, hogy csak törzsre terhel, nem volt kényelmetlen vagy nehéz a 10 kilós kölök sőt, még a tejjel telt melleimet sem nyomta (pedig attól rettenetesen tartottam). Féltem attól is, hogy szét fog csúszni az anyag ekkora súly alatt, hiszen sehol sem kell csomózni, nincsenek hosszú szárak... De mivel a kendő csak a hátradőlés ellen tart szinte, a gyermek pedig a hordozó személy keresztcsontján támaszkodik, a gerinc természetes görbületében, nem húzza le és terheli annyira a vékony vászonanyagot.

Azóta teljes az imádat és az őrület! Már nem egyszer segített ki a kanga a bajban, pl. sokkal könnyebb egy kangába kötött gyerekkel teregetni vagy épp gyomlálni, mint bármi másba kötöttel, ráadásul a kangakötést nem csak kangán lehet elkövetni, hanem ha minden kötél szakad és az ember meg a gyermeke idegei sem bírják már tovább, adott esetben egy megfelelő méretű frottír törölköző is használható "kanga" lehet :-)

2015. május. Mire 17 hónapos lett a ded, lett saját kangánk is. Nem bírtam ki, muszáj volt, kellett egy hetedik hordozó is az egyszemnek :-) Azóta megtanultam kitett lábbal is kötni, ami egy hosszú lábú totyogónál nagy könnyebbség! Teljes az imádat és az addikció, de nem csoda, hiszen a kanga jó!